Almaecet

Egy újabb fura hozzávaló a kutyaétrend összeállításához: almaecet. Jótékony egészségügyi hatásáról kutyáknál először a BARF étrendbe beiktatva olvastam róla, aztán fürjtenyésztő ismerősünk is javasolta, adjunk almaecetet az ivóvizükhöz, és ez már elég volt ahhoz, hogy nyomozzak egy kicsit.

 Az almaecet normalizálja a gyomorsav mennyiségét, javítja az emésztést. Csökkenti a belekben képződő gáz mennyiségét, javul a tápanyagok felszívódása. Csökkenti az ízületi gyulladás tüneteit, segít megelőzni a húgykövek kialakulását és a húgyszervek gyulladását. Javítja az állóképességet, ellenállóbbá tesz a fertőzésekkel szemben. Jelentős a nyomelem, ásványi anyag és vitamin tartalma, különösen káliumban gazdag.

?????????????

Az almaecet szerves sav, amely az ivóvízbe vagy ételbe adagolva ellenállóbbá teszi a kutyát a kórokozókkal szemben (roncsolják a káros baktériumok DNS-ét, meggátolva szaporodásukat), véd a belső parazitától és élősködőktől. Az itatásra használt víz pH-ja kedvez a baktériumok – köztük a Salmonella – szaporodásának, almaecet hozzáadásával azonban savas irányban változik a pH, megakadályozva a baktériumok szaporodását.

 Az adagolási javaslat szerint kis mennyiséggel kezdjük, és fokozatosan növeljük az adagot 7kg/1 teáskanálra. (Tehát ha a kutyánk 26 kg, 3,5 teáskanál legyen a maximális napi adag.) Az ételhez keverve tapasztalatom szerint nem zavarja őket az íze, ha mégis, össze lehet keverni egy kis mézzel.

Az internetes fórumok hozzászólói egy hónap elteltével a következő jótékony hatásokat tapasztalták: javul a szőr állapota, kevesebbet vakarózik, kevésbé van „kutyaszaga”, visszaszorítja a bolhásságot, csökken vagy megszűnik a könnyezés okozta foltosság a szem körül,  izületi bántalmakban szenvedő kutyáknál pedig mérséklődik a fájdalom.

 Az almaecetet külsőleg is alkalmazhatjuk allergiás eredetű bőrgyulladás, bolhásság, és kopaszító sömör/ótvar ellen.  A szőrzet átöblítéséhez szükséges vízmennyiség minden literjéhez adjunk 2 evőkanál almaecetet, ezzel heti egy alkalommal pacsmagoljuk be kutyát. (Az almaecetet nem kell kiöblíteni a szőrből.)

A szezonális allergia sok kutyánál okozza a mancsok, talppárnák viszketését, ezt is kezelhetjük almaecetes mancsáztatással, itt a javasolt hígítás: 1 csésze almaecetet keverjünk össze 2 csésze víz. A beszámolók szerint igen hatásosan csökkenti a viszketést. (Ezt még nem próbáltam – szerencsére nem volt szükség rá -, de szerintem, ha bármilyen sérülés van a mancson, ez így túl tömény.)

 Gyógyhatású étrendkiegészítőként az olcsóbb fajta almaecet állítólag nem ér semmit, bio-verziót kell venni. Mivel vannak bizonyos fenntartásaim a biotermékekkel szemben (nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy számos termék indokolatlanul viseli ezt a jelzést), és mert az ellenőrzött biocuccok drágák, készíthetünk otthon is almaecetet. Számos recept található a neten, íme az én verzióm:

Egy 5 literes befőttes üvegbe 2 kg szeletelt almát, almahéjat, almacsutkát rétegezünk 20 dkg cukorral, és felöntjük 2 l felforralt, és visszahűtött vízzel. A tetejére – mintha kovászolnánk – tegyünk 1 szelet kenyeret. Az üveg száját kössük le vászonkendővel, és állítsuk árnyékos, 20-28 °C-os helyre. 10 nap érlelés után a folyadékot szűrjük le, és mérjük le. Literenként adjunk hozzá 10 dkg cukrot, ismét kössük le vászonkendővel, és hagyjuk erjedni. Először forrni kezd, majd fokozatosan feltisztul a folyadék, közben kialakul a tetején egy kocsonyás trutyi, ez az ecetágy. Négy hét elteltével az ecetágyat óvatosan félretolva lefejthetjük az ecetet. Az ecetágyat hagyjuk az üvegben, felhasználhatjuk a következő adaghoz, ekkor nem kell már kenyeret beletenni.

Reklámok

15 thoughts on “Almaecet

  1. szuper! egy ideje már gondolkodom, hogy ebben a hideg télben használnék valami hasonlót, hát akkor nem is várok tovább, Szöszmösz ma már almaecetes vizet fog kapni.. tapasztalatokat majd megírom

      • egy hónap (vízhez kevert) használat után azt kell mondjam, a “kutyaszag” valóban csökken, a bunda szép, egészséges, fényes (mondjuk nálunk ezzel előtte sem volt gond, de mivel Szösz most váltja a kölyökbundát juniorra, ami fokozott figyelmet és időt igényel, vszínűleg segítség, hogy “puhán”, könnyen kezelhetően tartja, nem csomósodik annyira), látványosabb dolgot nem tudnék mondani, de vszínűleg immunerősítésben is szélesen segít

  2. Sziasztok!
    Elkezdtem én is alkalmazni a kutyáimnál az étrendet, próbálom kialakítani. Az almaecetet az ételbe rakom, nem a vízbe, de egyáltalán nem zavarja őket. Viszont halolajat is rakok az ételbe. Az jutott eszembe, hogy a kettő nem e zárja ki egymást? Most már úgy csinálom, hogy az almaecetet reggel kapják, a halolajat pedig este. Szerinted mennyire ütheti egymást a kettő?

    • A külön adagolás jó ötlet, így biztosan nem hatástalanítják egymást. Próbáld ki: keverj össze egy kis mennyiséget az olajból és az ecetből, ha nem történik semmi változás, feltehetően nem módosítják egymást. (Én is kipróbálom, ha hazamentem.)

    • Azt olvastam, hogy az “átlagos” bolti almaecet egyfajta finomított termék, amelyből a szűrés-desztillálás során számos hasznos anyag kárba vész. Beszéltem néhány rendszeres almaecet fogyasztóval is, tapasztalataik szerint a saját készítésű jóval hatékonyabb a boltinál, érezhetően más minőség. Úgy mondják, minél opálosabb, annál jobb.

  3. Szia!hogyan kell kezdeni az almaecet adását?mert itt azt olvastam hogy fokozatosan kell 1tk/7kg-ra állni de az én kutyám 5kg.

    • Kedves Timi!

      Adhatsz neki napi 1 teáskanálnyit heti 2 nap szünettel, vagy naponta bő fél teáskanálnyit.

  4. Sziasztok!

    Nekem dalmatám van és másfél évesen olyan bakteriális és emellett gombás bőrfertőzést kapott a hátán, amit nem tudtak neki a dokik kikezelni. Több orvosnál jártam, vettek bőrkaparékot, kapott injekciókat, mindenféle kencét, szteroidokat, de sokszor csak rontott a helyzeten. Ez évekig ment kisebb-nagyobb időkihagyásokkal, mert már elegem volt belőlük. Az egyik doki azt mondta, hogy étkezés után érdemes almaecetes vattával áttörölni a kutya szája körüli redőket, hogy a bacik ne telepedjenek meg. Ebből jött az ötlet, hogy mi lenne, ha kipróbálnám a hátán, ahol a folt már tenyérnyi méretűvé vált. Ez volt 2011 nyarán. Elkezdtem töményen alkalmazni a területen: ez azt jelentette, hogy minden nap egyszer rálöttyintettem egy kb 1/3 decit és bedörzsöltem a hüvelykujjammal. 2 hét múlva a sötétbarna bőr és szőr eléggé sokkal világosabb lett. Ezt folytattam és 1 hónap múlva már voltak olyan területek a tenyérnyi foltban, ahol majdnem normális volt már a bőre színe. Soha nem sebesedett ki a bőre, ez is klassz volt. Összesen kb fél évig minden nap megismételtem a napi egyszeri bedörzsölést (nem kell durván) és teljesen helyrejött a kutyám bőre. Pedig annyira makacs volt a fertőzés, hogy a beteg folton belül hol itt hol ott mindig megerősödött és újra támadt, de mondom fél év elmúltával teljesen legyőzte az almaecet a bacikat és gombákat. Nem tudom elmondani mennyire megkönnyebbültem…… Előtte már láttam magam előtt, hogy az egész testén elterjed ez barnaság… Szóval számomra ez a dolog egy igazi CSODASZER!!!!!!!!!!!!!!!! Csak ajánlani tudom mindenkinek. Ráadásul, amit a dokik a bacira adnak injekciót, kikészíti a gyomrot is. Emellett az egyiktől kaptam olyan krémet, amitől lejött a felső hámréteg és véres lett a kutyám bőre!!!!! Az almaecetnek nem volt káros mellékhatása. A bőrt is olyan minimálisan szárította ki, hogy alig volt látható. Szóval csak ajánlani tudom mindenkinek. Én egyébként nem biót vettem, uh nem tudom az milyen. Csak sima Chef almaecetet.

  5. Visszajelzés: Mit egyen Öreg Harcos? | Kutya konyha

    • Eddig nem találkoztam olyan infóval, közleménnyel, cikkel, mely szerint ne lehetne adni.

Vélemény, hozzászólás?

